Udostępnij

UGC — czym jest i jak zacząć go wykorzystywać?

Porady22.09.2023

Świat marketingu jest pełen zmian. Być może przyzwyczaiłeś się już do myśli, że influencer marketing to marketing naszych czasów. Jeśli tak było, to te czasy już za nami. Poznaj UGC, czyli User Generated Content, który skutecznie wypiera sztuczne influencerskie kampanie. W dodatku, jeśli się postarasz, UGC możesz mieć za darmo.

Na czym polega wartość UGC?

Zacznijmy od podstaw, czyli definicji UGC. User Generated Content to w wolnym tłumaczeniu Treść Generowana przez Użytkownika, a zatem zdjęcia, wideo, recenzje, opinie czy posty w mediach społecznościowych, które tworzą klienci na podstawie zakupionego produktu lub usługi. No właśnie, klienci — to słowo klucz, ponieważ z założenia nie są to współprace płatne, a content przez nich generowany jest spontaniczny, a przy tym niezwykle autentyczny.

O autentyczności w mediach

Brak autentyczności to obecnie największa bolączka mediów społecznościowych. Fałsz jest widoczny gołym okiem do tego stopnia, że autentyczność to jeden z największych komplementów, jakimi można obdarzyć markę lub twórcę, a jeśli już za takie uchodzą, to wizerunkowo wygrywają. Jeszcze do niedawna, większość użytkowników mediów społecznościowych miała problem z rozróżnieniem szczerej rekomendacji od płatnych współprac. Influencerzy reklamowali wszystko na potęgę i bez weryfikacji. Szczęśliwie, te czasy już za nami. Odbiorcy nie ufają już ślepo influencerom, a influencerzy dokładniej przyglądają się markom przed podjęciem współpracy. Niemniej jednak zaufanie zostało naruszone a opinia o influencerskich rekomendacjach — mocno nadszarpnięta.

W tej zmianie dużą rolę odegrał UOKiK, wypowiadając wojnę przeciwko nieoznaczonym współpracom reklamowym i szerząc ogólną świadomość na ten temat. I tak dotarliśmy do miejsca, w którym pierwszym powiewem świeżości i autentyczności okazał się UGC.

young-man

Prawdziwe treści, ale na jak długo?

UGC w swojej pierwotnej wersji, to materiały niesponsorowane i spontanicznie tworzone przez realnych odbiorców marki. Polecenia nie-influencerów okazały się bardziej wiarygodne i nierzadko — bardziej skuteczne. Jednak w miarę rozwoju trendu na UGC, pojawiły się osoby specjalizujące się w tworzeniu tego typu contentu i marki gotowe za to zapłacić. Charakterystyka tych treści pozostaje niezmienna — dla przeciętnego odbiorcy wyglądają na spontaniczne i szczere, niezależnie czy były zlecone przez markę, czy rzeczywiście pojawiły się naturalnie. Podobnie jak w przypadku influencer marketingu, minie jeszcze trochę czasu, zanim zjawisko to zostanie rozpoznawane przez szersze grono odbiorców.

Co więc możemy zrobić w międzyczasie? Wykorzystać ten trend, rzecz jasna!

Inwestuj w UGC, ale rób to mądrze

Wykorzystywanie UGC na mikroskalę to repostowanie zdjęć i relacji klientów, związanych z naszym produktem czy usługą. To też projektowanie doświadczeń użytkownika w taki sposób, żeby prowokować te naturalne reakcje.

W jaki sposób? Warto być kreatywnym.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zwróć uwagę, jak pakowane są produkty. Postaraj się, żeby były pakowane jak najbardziej estetycznie, warto też dodać personalizowaną notatkę (nawet jeśli zawsze taką samą). Z dużym prawdopodobieństwem zdjęcie pięknie spakowanej paczki trafi na instagramową relację klienta.

Prowadzisz usługi stacjonarnie? Zadbaj o miejsce, które aż prosi się o zrobienie pamiątkowego zdjęcia.

Ponadto możesz przyznawać rabaty, bony lub prezenty klientom, którzy opublikują post na temat Twojej marki. Następnie repostuj wszystko na swoich kanałach i obserwuj, jak zaufanie rośnie!

Nie tylko zaufanie. Jakie korzyści daje UGC?

Co może zyskać Twoja marka, wprowadzając regularny UGC do komunikacji:

  1. Wiarygodność - Jaki przekaz bardziej do Ciebie trafia: polecenie znajomego czy obietnice z kampanii reklamowej?
  2. Zaangażowanie - Twoje treści tworzą użytkownicy marki. Czy jest coś, co bardziej świadczy o zaangażowanej społeczności?
  3. Wzmacnianie świadomości marki - Polecenia od tak zwanych “zwykłych ludzi” zapadają nam w pamięć lepiej. Suma mikro zasięgów Twoich klientów może mieć ogromny wpływ na szerzenie się świadomości marki.

woman-with-phone

Jak wykorzystywać UGC? 5 sprawdzonych pomysłów dla każdego

  1. Stwórz unikalny Hashtag: Może to być nazwa marki, produktu lub unikalna nazwa bezpośrednio związana z marką. Zachęcaj klientów do używania hashtagu przy opiniach, relacjach czy zdjęciach.
  2. Recenzje i opinie: Zawsze zachęcaj klientów do zostawienia opinii. Nawet jeśli opinia nie jest idealna, ważna jest Twoja reakcja — tu nie ma miejsca na emocje i brak profesjonalizmu
  3. Opowieści o klientach: Wykorzystuj historie, w których Twój produkt/usługa pomógł klientowi rozwiązać problem lub jak pomógł im osiągnąć sukces. Twórz na ich podstawie osobne treści na różne platformy.
  4. Konkursy i wyzwania: Organizuj konkursy, które skłonią odbiorców do tworzenia contentu związanego z marką. W ten sposób budujesz relacje i wzmacniasz społeczność marki.
  5. Buduj społeczność: Kanały nadawcze na Instagramie, grupy na facebooku czy nawet live’y na Tik Toku — dopasuj miejsce i formę do odbiorców i dawaj im wartość, jednocześnie zbierając ich doświadczenia w jednym miejscu.

Z dużym prawdopodobieństwem, wraz z biegiem czasu uodpornimy się na UGC tak, jak uodporniliśmy się na polecenia influencerów. Obecnie jednak ten trend w komunikacji istnieje, ma się dobrze i co najważniejsze — działa. Warto więc wprowadzić UGC do swojej komunikacji. Szczególnie polecam ten prawdziwy, autentyczny content kreowany przez zadowolonych klientów marki.

Karolina Paluch
Business photographer, copywriter, and planning freak.

Master of Communication Management who sees brands as if they were humans.

Arrow icon
Popularne
chocolate cookies
Porady28.02.2024

Wprowadzenie do Google Consent Mode v2: Nowa era zarządzania zgodami użytkowników

Let's talk!
Zainspirowaliśmy Cię do wykonania kolejnego kroku?
Jeśli masz jakiekolwiek pytanie, bądź po prostu chcesz omówić swój projekt czy też sam pomysł, zaplanuj spotkanie w dogodnym dla Ciebie terminie.
Zaplanuj spotkanie